telefón facebook google + youtube
logo

Blog

20.05.2021

Korona kríza a gastronómia - Ako si udržať vaše podnikanie v gastronómií aj počas koronakrízy?

Korona a podnikanie

Súčasná kríza prinútila mnohých z nás prehodnotiť naše hodnoty a pripomenúť nám, že ak chceme, ako ľudstvo prežiť, je nevyhnutné začať robiť zmeny v tom, ako fungujeme. Či už ako jednotlivci alebo ako spoločnosť. Výrazná zmena nastala v nakupovaní a stravovacích návykoch spotrebiteľov. Čo samozrejme veľmi ovplyvnilo fungovanie kamenných obchodov, ako aj gastronómiu.

Veľa firiem a podnikov bolo nútených zavrieť ich prevádzky. Tí, ktorí konali okamžite, využili výhody internetu a začali svoje produkty a služby ponúkať online. Viac o predaji online sa dozviete v článku “Ako podnikať a predávať potraviny s výživovými doplnkami cez e-shop”.

Chcete aj vy pokračovať vo svojom biznise a udržať si podnikanie nad vodou? Či už vlastníte reštauráciu, foodtruck alebo inú gastro prevádzku, v prvom rade je dôležité pochopiť trendy v stravovaní a zmeny nákupných návykov spotrebiteľov.

Zmeny nákupného správania

Hygiena a bezpečnosť potravín

Ľudia začali dávať väčší pozor na bezpečnosť a hygienu potravín a jedla. Viac sa začali kupovať balené a konzervované suroviny. Veľký dôraz sa kladie aj na hygienu a čistotu v reštauráciách.

Stravovanie doma

V domácnostiach sa začalo variť oveľa viac. Tento trend je veľmi obľúbený a pravdepodobne bude ešte dlho pretrvávať. Z bežných ľudí, sa stávajú domáci "Šéfkuchári". Veľký boom zažíva domáce kváskovanie, zaváranie,pečenie domáceho chleba a využívanie domáceho mlieka, domácich vajíčok či domácich nátierok. Jednoducho sa ľudia vo veľkom vracajú nielen k domácej strave ale aj k produkcii vlastných domácich potravín. Rozhodujúca je pre nich tak ako kvalita, rovnako aj pocit sebestačnosti a nezávislosti.

Zmeny v stravovaní, stolovaní a výbave kuchyne

Spolu so stravovacími návykmi sa ruka v ruke mení aj postupné vybavenie a zariadenie domácich kuchýň. Dopyt po potravinách, polotovaroch, ale aj po kuchynských spotrebičoch či novom kvalitnom vybavení stolovania výrazne stúpol, keďže ľudia potrebujú na prípravu domácich produktov a jedál viac alebo iné spotrebiče, ako boli zvyknutí.

Lokálne produkty

Ďalším veľkým trendom sa stala obľuba lokálnych produktov u spotrebiteľov. Chcú mať viac informácií o tom, odkiaľ ich potraviny, ktoré nakupujú a konzumujú, pochádzajú. Je tu posun smerom k potravinám (ale aj iných výrobkov), ktoré sa vyrábajú lokálne. Zvýšil sa dopyt po produktoch od slovenských a lokálnych predajcov. Cítia potrebu podporiť mieste farmy, mliekarne, lokálne trhy ale aj výrobu oblečenia. Naopak, znížil sa dovoz zo zahraničia.

Je to súčasť väčšieho povedomia o skutočnej kvalite a hodnote, plytvaní potravinami a klimatických zmenách, ako aj túžby udržať peniaze v regióne a dokázať sebestačnosť, aj po koronakríze.

Zdravšie stravovanie

K zvýšeniu došlo aj pri bio, ekologických a organických potravinách. Ľudia si začali viac vážiť kvalitné a zdravé jedlo ako aj svoje zdravie. Mnoho z nich sa rozhodlo prejsť zo živočíšnej stravy na stravu rastlinnú. Rozmach vegetariánskych a vegánskych potravín sa teší úspechu. Keďže koronavírus predstavuje riziko najmä pre osoby so slabšou imunitou, narástol dopyt aj po ovocí a zelenine a produktoch, ktoré posilňujú imunitu.

Domáca výroba a záhradkárstvo

So zdravím a zdravou životosprávou sa zmenilo aj správanie ľudí v domácnosti. Záhradkárstvo a pestovanie vlastných potravín sa stalo obľúbenou činnosťou, nielen na vidieku a dedine, ale aj v mestách. Ľudia využívajú svoje balkóny a terasy na pestovanie vlastných potravín. Úspechu sa teší aj indoor pestovanie a systém hydropónického pestovania. Indoor pestovanie umožňuje záhradkárčiť počas celého roka využitím rôznych grow boxov, ktoré pasujú aj do bytu. Pretože aj ľudia v mestách cítia stále čoraz väčšiu potrebu vedieť si zabezpečiť aspoň nejaké základné potraviny svojpomocne. V tom im indoor pestovanie pomáha.

Tí, ktorí sa rozhodli pre život na vidieku, začínajú viac chovať domáce zvieratá a dbať na ohľaduplný prístup k zvieratám a prírode. Na farmách sa zvýšil domáci chov sliepok, oviec, prasiat, ale aj záujem o vlastnenie domácich zvierat z útulku vzrástol. Krehkosť ekosystému je veľká a viacerí ľudia si to začali uvedomovať. Z pohľadu udržateľnosti je nevyhnutné, aby sme sa začali naplno venovať ochrane prírode a dbať na životnému prostrediu.

Domáce zážitky

Mnoho ľudí si pravdepodobne netrúfa ísť na spoločenské podujatia a zdržiavajú sa doma. Vzrástla záľuba domácich aktivít, ako je šitie, záhradkárstvo, pestovanie, ale aj renovácia bytov. Zameriavajú sa na na efektívne využitie kuchyne, vyberajú si praktickejšie kuchynské linky, ktoré im uľahčia prípravu a úpravu jedál a vychutnať si dobre a zdravé jedlo aj z pohodlia domova.

Ľudia našli záľubu aj v pobyte v parkoch a prírode, kde sa opäť vracajú k piknikom. Aj z tohto dôvodu sa robia väčšie zásoby, vzrástol predaj mrazených potravín a polotovarov, ktoré vydržia dlhšiu dobu ako aj nákup výbavy pre pikniky. Týmto spôsobom si môžu pripomenúť atmosféru food festivalov, jarmokov a trhov.

Online nakupovanie

Keďže reštaurácie boli priam nútené kvôli korona kríze zavrieť, je možné, že sa zmení sa aj spôsob, akým doteraz fungovali gastro prevádzky. Vplyv na nakupovanie a gastronómiu je obrovský. Svetom prešlo veľa zmien a týmto sa budú musieť prispôsobiť aj gastro podniky. Mnoho reštaurácií, ktoré sa predtým špecializovali na poskytovanie jedál v samotnej reštaurácií, pravdepodobne bude podnikať v oblasti doručovania stravy. A keďže spotrebitelia obmedzili kontakt s davom, nakupujú a objednávajú vo väčšom pomere online.

Ako udržať vaše podnikanie nad vodou

Namiesto kroku vzad a panike vám odporúčame sústrediť sa na posilnenie vasho biznisu. Pozrime sa na niekoľko spôsobov, ako to urobiť.

Ponúknite donášku alebo dovoz

Jedným zo spôsobov, ako naďalej slúžiť svojim zákazníkom, je donáška jedla alebo takeaway (jedlo so sebou). Ako donášková služba môžete vaše produkty ponúkať cez webovú stránku resp. online shop, alebo cez rôzne aplikácie. Ak sa obávate, že v online objednávkach sa môžete stratiť a nemáte dostatočné skúsenosti, existuje niekoľko softvérov, ktoré vám celú prácu uľahčia.

Jedlo so sebou alebo takeaway, je ďalšia voľba, ktorú môžete ponúknuť. Avšak aj tu by ste mali venovať dostatočnú pozornosť hygiene a sociálnemu dištancovaniu, aby sa vaši zákazníci a personál cítili bezpečne. Ak je to možné, ponúknite bezkontaktné platby.

Predávajte darčekové karty a ponúkajte poukazy

Ďalším spôsobom, ako získať podporu svojej vernej zákazníckej základne, je požiadať ich, aby si ponúknuť im darčekové poukážky, ktoré môžu v budúcnosti využiť. Darčekové karty môžete predať online, poslať ich zákazníkom e-mailom. Nezabudnite sa poďakovanie a pridať osobnú personalizovanú správu.

Buďte kreatívni

Nikto netvrdí, že, ako gastro prevádzka musíte predávať iba jedlo alebo nápoje. Buďte kreatívni a ponúknite vašim zakazknikom niečo nové, zážitok, novú skúsenosť alebo nový produkt. Kreatívnym spôsobom môže byt' napríklad predaj receptov alebo vášho merchu. Poskytnite svojim zákazníkom špeciálny recept na jedno z vašich jedál, príloh, omáčok alebo koktailov, vytvorte nové menu. Posuňte vaše služby na druhý level. Čím sa odlíšite aj od konkurencie.

Požiadajte zákazníkov, aby sa o ich skúsenosti podelili

Sila sociálnych médií by sa nemala podceňovať, najmä v obdobiach, ako sú tieto. Takmer všetci sa snažia získať povedomie a podporu pre svoj biznis. Preto požiadajte svojich zákazníkov a sledovateľov, aby, čo najviac zdieľali ich skúsenosti na sociálnych sieťach. Týmto sa môže výrazne rozšíriť váš dosah, môžete získať nových zákazníkov, dostať sa viac do povedomia a predbehnúť konkurenciu.

Zanechal vám niekto online recenziu? Nájdite si čas a reagujte na ňu či už je to pozitívne alebo negatívne. Ak bude pozitívny, iba to posilní vaše väzby so zákazníkmi. A ak je negatívny, dáte zákazníkovi pocítiť, že vám na ňom záleží a že ho beriete vážne. Taktiež je to dobrý spôsob dozvedieť sa, ako sa môžete zlepšiť.

Identifikujte vaše podnikateľské inštinkty

Nech už podnikáte v akejkoľvek oblasti, existujú spôsoby, s ktorými pri dôkladnom plánovaní môžete postaviť váš biznis opäť na nohy a zorientovať sa v tejto kríze.

Zamerajte sa na potešenie zákazníkov

Kľúčom k tomuto prístupu je vyhnúť sa vnucovanému predaju. Namiesto toho je lepšie prejaviť podporu, pomoc a lojálnosť. Môžete napríklad urobiť špeciálnu ponuku, akciu, promo kódy, limitovanú edíciu alebo dokonca "freebies" (bezplatne produkty). Zvýšte povedomie o značke a zabezpečte dlhodobý rast, natívnou reklamou.

Zabezpečte si biznis aj mimo online sveta

Aj keď je momentálnym vašim hlavným zdrojom príjmu alebo ste odkázaní na online predaj, hľadajte možnosti ako poskytovať služby aj mimo internetu. Najlepším spôsobom, je začať hľadať vo vašej lokalite.

Tieto spojenia je dôležité nadviazať, aj keď vám neposkytujú okamžitý výnos. Napríklad ak sa vaše výrobky blížia k dátumu spotreby, ponúknite ich tým, ktorí sú v núdzi, alebo ich darujte na dobročinné projekty. Darovanie jedla je nielen správna vec, ale môže vytvoriť dobré meno pre vašu značku.

Zoznámte sa s potrebami vašich zákazníkov a uspokojte ich

Zistite, ako môžu byť vaše ponuky riešením aktuálnych problémov pre zákazníka. V tomto čase môžu byť pre nich náročné aj tie najmenšie úlohy. Pomoc v takýchto situáciách môže vylepšiť vašu ponuku a zvýšiť mieru spokojnosti vašich zákazníkov.

Nezabudnite tiež komunikovať so svojimi zákazníkmi na sociálnych sieťach. Zamerajte sa na obsah a príbehy, ktoré pomôžu vašim zákazníkom. Vytvorte zábavnú súťaž o darčeky, aby ste zaujali svoje publikum.

Starajte sa o svojich zamestnancov

Zabezpečiť, aby boli vaši zamestnanci zabezpečení, je jednoducho správna vec. Ak vlastníte reštauráciu a vaši čašníci teraz nemajú čo robiť, povzbuďte ich, aby vám pomohli s donáškovými službami. Prideľte im rôzne činnosti. A ak pre nich nemáte dostatok práce, pomôžte im v tomto období nájsť kuriérske/doručovacie služby. Nájsť spôsob, ako sa dopracovať k spoločnému cieľu, vám pomôže prekonať tieto ťažké chvíle spolu.

Kopte hlbšie

Využite tento čas a zamerajte sa na úlohy, ktoré z dlhodobého hľadiska pomôžu vášmu podnikaniu.

  • Vytvorenie obsahu: Toto obdobie použite na vytvorenie nového obsahu pre vaše podnikanie. Vymyslite pútavý skript webinára alebo upravte obrázky a snímky váš produkt. Urobte si vlastný výskum SEO a vyberte obsah na základe relevantných kľúčových slov.
  • Definujte si ciele: Zamyslite sa nad tým, aké ďalšie služby/funkcie môžete svojim zákazníkom ponúknuť, a vytvorte strategický plán pokrývajúci hlavné míľniky, ktoré by mala vaša spoločnosť z dlhodobého hľadiska dosiahnuť.
  • Spolupráca: Vytvorte zoznam ovplyvňujúcich a pridružených spoločností, ktoré môžete osloviť pri predaji vášho produktu.
  • Spustite cielené reklamy: Inzerujte svoje webové stránky na stránkach Google na miestach, kde môžete doručovať objednávky. Pomocou funkcie Google Ads geografického zacielenia môžete reklamy zúžiť na konkrétny geografický okruh, a nie ich inzerovať, kde chcete.

Na záver

Táto globálna pandémia ovplyvňuje mnoho firiem a zmenila aj správanie spotrebiteľov. Veľké firmy, ale aj maloobchodníci musia svoje služby presúvať online, tak ako spotrebitelia tiež radšej nakupujú a platia online. Vytvorenie webovej stránky a online obchodu môže zákazníkom poskytnúť okamžitý prístup k vašim produktom a službám z ich pohodlia domova.

Vývoj online predaja a nákupu bude pravdepodobne stúpať a stane sa rutinou nakupovania aj po korona kríze. Zostaňte však vášmu biznisu verní a nevzdávajte sa.

Zostaňte v bezpečí, buďte zdraví. Sme v tom všetci spolu.

Neváhajte nás kontaktovať

Máte otázku?

Mgr. Michal Kaliak

Sme tím špecialistov, ktorí Vám založí firmu alebo spoločnosť. Našim cieľom je zjednodušiť založenie spoločnosti cez internet.

Mgr. Michal Kaliak - konateľ spoločnosti

Sídlo spoločnosti

Traftor s. r. o.
Záhradnícka 46/A
821 08 Bratislava
Slovensko

Firemné údaje

Číslo účtu: 57 7500 1001/5600
IBAN: SK06 5600 0000 0057 7500 1001
IČO: 52172414
DIČ: 2120921594

Kontaktný formulár

Kancelária Bratislava

SRO-Start.sk
Záhradnícka 46/A
821 08 Bratislava