Otvorenie kamennej predajne či reštaurácie: Aké sú povinnosti pri jej zriadení a uvedení do prevádzky?
Vymedzenie pojmu prevádzkareň
Vo všeobecnosti považujeme za prevádzkareň priestor, v ktorom sa vykonáva samotná podnikateľská činnosť. Môže ísť o reštauráciu, kaviareň, penzión, kozmetický salón či o kamennú predajňu. Naopak technické zariadenia, medzi ktoré patria napr. stánky, pulty, motorové vozidlá či prenosné automaty a priestory, ktoré s vykonávaním živnosti len súvisia (pr. sklad, odstavná plocha, výstavné priestory a i.) už nie sú považované za prevádzkareň. Ak však máte akékoľvek pochybnosti, či vo vašom prípade ide o prevádzkareň, radšej sa obráťte na živnostenský úrad.
Postup pre zriadenie prevádzkarne
Ak si chce podnikateľ zriediť prevádzkareň, musí splniť nasledovné:
1.Označiť prevádzkareň obchodným menom podnikateľa;
2. Ohlásiť jej zriadenie na príslušnom živnostenskom úrade, najneskôr však v deň zriadenia;
3. Ohlásiť zriadenie prevádzkarne na príslušnom daňovom úrade, najneskôr však do 30 dní od jej zriadenia (je možné ohlásiť túto povinnosť aj prostredníctvom jednotného kontaktného miesta);
4. Požiadať príslušný regionálny úrad verejného zdravotníctva, aby vydal záväzné stanovisko k žiadosti uvedenia priestorov do prevádzky skôr ako v nej začne byť vykonávaná podnikateľská činnosť;
5. Ohlásiť zriadenie prevádzkarne príslušnému mestskému alebo obecnému úrad, a to najneskôr do
5-15 dní (závisí to od konkrétnej obce) predtým ako začne byť v prevádzkarni vykonávaná podnikateľská činnosť.
Poznámka: Niektoré typy prevádzkarní sú povinné v súvislosti s vyžiadaním stanoviska regionálneho úradu verejného zdravotníctva vytvoriť špecifickú dokumentáciu v podobe prevádzkového poriadku, sanitačného poriadku alebo dokumentácie HACCP (Hazard Analysis Critical Control Points).
Ďalšie povinnosti podnikateľa po samotnom zriadení prevádzkarne
K ďalším krokom po samotnom zriadení prevádzkarne patrí v závislosti od typu prevádzkarne hlavne povinnosť:
1. Označiť prevádzkareň, v ktorej sa predáva tovar či služby zákazníkom nasledovnými údajmi:
- Sídlo, príp. miesto podnikania;
- Meno a priezvisko osoby, ktorá je zodpovedná za činnosť prevádzkarne;
- Prevádzková doba;
- Ak ide o hotel, ubytovňu atď., tak aj kategória a trieda ubytovacieho zariadenia.
2. Označiť zamestnancov, ktorí pracujú v prevádzkarni, kde sa uskutočňuje predaj tovaru či služieb zákazníkovi tak, aby boli na prvý pohľad odlíšiteľní od zákazníkov;
3. V prevádzkarni, kde sa uskutočňuje predaj tovaru či služieb zákazníkovi, umožniť prístup k reklamačnému poriadku a viesť evidenciu reklamácií;
4. Ohlásiť prevádzkareň, kde sa uskutočňuje výroba, spracovanie alebo predaj potravín (napr. reštaurácia) príslušnej regionálnej veterinárnej a potravinovej správe;
5. Ak je podnikateľ povinný pracovať s registračnou pokladnicou, musí požiadať o pridelenie jej daňového kódu;
6. Umožniť sprístupnenie vzorového pokladničného dokladu;
7. Podľa zákona o ochrane pred požiarmi a vyhlášky o požiarnej prevencii prijať špecifické protipožiarne opatrenia.
Každá z vyššie uvedených povinností, môže byť sprevádzaná istými špecifikami, ktoré je lepšie prekonzultovať s príslušným úradom alebo odborníkom, ktorý sa danej problematike venuje, napr. advokátom.
Hlavné zdroje, ktoré problematiku zriadenia prevádzkarne upravujú sú:
- §§ 17, 30 a 60 ods. 2 písm. g) zákona č. 455/1991 Zb., živnostenského zákona
- § 7 ods. 3 zákona č. 513/1991 Zb., obchodný zákonník
- § 4 ods. 3 písm. d) zákona č. 369/1990 Zb., zákona o obecnom zriadení
- §§ 15 a 18 zákona č. 250/2007 Z. z., zákona o ochrane spotrebiteľa
- Zákon a príloha č. 2 zákona č. 355/2007 Z. z., zákona o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia